Legfrissebb hír
Megfigyelési körzet madárinfluenza miatt
2024-01-17
Kaposvár Megyei Jogú Város közigazgatási területén található 46.38644 és 17.81331 GPS-koordináták által meghatározott pont körüli 10 km sugarú körön belüli, a mellékelt térképen jelölt kitörési pont körüli területen Bárdudvarnok, Baté, Cserénfa, Fonó, Hetes, Juta, Kaposhomok,
Kaposmérő, Kaposújlak, Kaposvár, Kaposszerdahely, Magyaratád, Magyaregres, Orci, Patalom, Sántos, Simonfa, Somodor, Somogyaszaló, Szenna, Szentbalázs, Taszár, Várda, Zimány, Zselickislak, Zselicszentpál települések tekintetében a körrel jelzett területek által érintett közigazgatási területekre vonatkozóan 2024. január 17. nap kezdettel magas pathogenitású madárinfluenza fertőző állatbetegség megállapítása miatt megfigyelési/felügyeleti körzetet rendeltek el.
Fonó Község Története
Megjelent Fonó község története és néprajza című könyvünk!
A község eredete; az első falu
Tisztelettel köszöntöm az Olvasót!
Falunk eredetét szeretném bemutatni Dr. Rosta Ferenc püspök úr monográfiájának segítségével. A mű keletkezésének okáról egy levél is árulkodik, melyet a Veszprémi Érseki Könyvtárba Károly bácsinak és Pfeiffer János kanonok úrnak küldött a gépelt helytörténettel együtt. Megkérte őket, hogy helyezzék el a Fonóról írt művét a Veszprémi Érseki Könyvtárban. Ott találtam rá e levélre és Fonó történetére 2004 szeptemberében…
A levélből: „…A három év alatt, amit Fonóban töltöttem, nagyon megszerettem e kis falut és népét – ezért is írtam meg ezt a kis opust, mely így már tárgyánál fogva is a szívemben, helyesebben a szívemből nőtt…Bálványos, 1964. december 14.”
„…Mint a legtöbb kisfaluról, úgy Fonóról sem maradt ránk ünnepélyes alapítólevél, mely felsorolná, hogy mikor tette le a településhez az alapkövet. Egyszerűen kinőtt a földből, … okirati határozat nélkül…” A falu eredetének legfőbb támpontja a neve. A régi világban gyakran nevezték el a települést a benne élő nép sajátos foglalkozásáról. Így országszerte találunk, főképp az egykori királyi és királynéi birtokok területén, efféle elnevezéseket: Halászi, Kovácsi stb. Községünkben a fonással foglalkoztak az emberek, a Kapos völgye és a belészaladó sok ér, patak bőven termette a fűzvesszőt. Fonó környékén gazdag a föld, ezért itt a len, a kender is jól megterem, és esetleg hatalmas birkanyájak is dús legelőre találhattak. Ezek mind kiváló alapanyagok voltak a különböző fonással készített termékek előállításához.
A falu elnevezésének tiszta magyar jellegéből adódóan a születését is meghatározhatjuk Valamikor Szent István király uralkodása alatt, vagy a XI.-XII. században telepedhettek le, amikor a magyar nép végleg hazájává tette ezt a földet és békés foglalkozások űzéséhez kezdett. Szeghalmi Gyula: Dunántúli Vármegyék című könyvében azt írja, hogy a község az Árpádok uralkodása idején királynéi birtok volt. Ehhez a megállapításhoz hozzátehetjük, hogy volt idő, mikor királyi birtok volt Fonó, mint majd a következő részben idézendő Kun László-féle okira-tokból világosan kiderül. Tehát úgy képzelhetjük el a fonai életindulást, hogy mikor gazdaságilag megszerveződött az ország, a királyi vagy királynéi birtokok vezetősége ennek a vidéknek sajátos termékét – lett légyen az fűzvessző, len, kender vagy gyapjú- itt külön erre a célra összetelepített néppel kezdte feldolgoztatni. A fonótelep népe aztán együtt is maradt és foglalkozásával nevet adott lakóhelyének. Így keletkezhetett a XI. vagy XII. században az első Fonó község. A történelem véres szekere sokszor végiggázolt ezen a vidéken és kétszer oly kegyetlenül, hogy teljesen a földbe tiporta, sok más magyar faluval együtt megsemmisítette Fonó községet is. Így beszélhetünk első, második és harmadik Fonóról…
A második Fonó
…Fonóról szóló első írott emlék IV. Kun László király idejéből, 1278-ból való, amely két összefüggő okirat. Az első okirat lényege: Elya Hippolit gróf 4 fia: Ugra, Miklós, Bálint és Hippolit arra kéri a királyt, hogy mint lakatlan földet, adományozza nekik „Fonou” földjét. Erre a király megkérte a somogyvári bencés kolostor apátját, hogy helyszíni szemlére küldjön egy megbízható embert és tegyen jelentést. Az apát Myrei (=Mérei) Gábrián királyi megbízott mellé saját emberei közül is rendelt valakit. A megfigyelők tapasztalták, hogy „Fonou” földje üres, lakatlan; minden valószínűleg a tatárjárás söpörte el.
Kun László második okleveléből annyit megtudunk, hogy a király a somogyvári apát jelentésének kézhezvétele után Elya gróf négy fiának adományozta Fonó földjét, a cseh király (Ottokár) elleni hadjárat jutalmául. László egyben visszavonta korábbi adománylevelét és most már forma szerint is megfosztja Fonó földjétől a hédervári Héder nemzetséget, melynek azt korábban adományozta. Héder Jakab szövetkezett a király ellenségeivel, ezért vette el tőle Fonó földjét. A Héderváriak sohasem vették birtokukba a földet.
A második Fonó keletkezése, tehát 1278 után következő évekre, a XIII. század végére tehetjük. Egy időben „vásáros Fonónak” hívták a települést, ami annyit jelentett, hogy vásártartási joga volt. A második Fonó népe élénken gazdálkodhatott, s a közvetlen környékén vezető szerepet vitt. Buda eleste (1541.) után ezen a vidéken is berendezkedik a török uralom. 1643-ban még faluként számontartott hely Fonó. Ezt Horváth János Andocson tartózkodó jezsuita atya feljegyzéséből tudjuk, aki abban az időben 16 plébániát volt kénytelen ellátni. Mi a batai plébániához tartoztunk.
Az 1683-86. évi török hadjáratok útvonalán fekvő falvak, így Fonó is a török sereg áldozatai lettek. A második Fonó a malomároktól nyugatra észak-déli irányban húzódó domb („Birkadomb”) oldalán, a malomtól mintegy 400 méterrel északra, a zimányi úttól nem messze (ahol az erdő kezdődik), volt. A második falu „vásáros Fonó” rangos nevét viselte, de a török megszállás „áldásai” következtében sok száz kis magyar faluval együtt nyomtalanul eltűnt a föld színéről…
A harmadik Fonó
…Az 1683-86. évi hadjáratok után megint csak „Fonó földe” lett az egykor virágzó kis községből, akárcsak a tatárjárás után. 1686-ban felszabadult Buda is, Pécs is, tehát a fonai üszkös romok is. Azt mondják a fonai emberek, hogy ott fönn, a Birkadombon a szántóföld egy része élesen elüt a többitől: sokkal feketébb. Talán a második falu leégése óta olyan különösen fekete az a föld. Ott feküdt a falu. Annak korma festhette be a földet.
Szeghalmy Gyula (Dunántúli Vármegyék) szerint 1498-ban Fonó a fejérvári őrkanonok birtoka, s ettől kezdve az is maradt végig, míg meg nem szűnt. A török megszállás idején a földesúri jogokat a fehérvári őrkanonok helyett 150 évig ténylegesen a török szpáhik gyakorolták.
A törökök elvonulása után, megindult a fészekrakás ezen a gazdag földön. Egy dombvonulattal keletre, a két patak között húzódó dombháton épültek az első házak. A telepítés kezdeményezője Nádasdy László csanádi püspök és a fehérvári őrkanonokság javadalmasa. Országszerte ezekben az időkben (1700-as évek első évtizedeiben) telepítették a török megszállás alatt elvérzett magyarság helyére a sok svábot, horvátot. Fonó itt is kivétel.
Míg Attala, Inám és Gölle – mint a legközelebbi példák – tekintélyes számban kaptak rác telepeseket, úgyhogy e falvakban külön utcák, falurészek kapták meg a „rác” jelzőt, s a régi írások külön Rácz-Inámról, Rácz-Gölléről, Rácz-Attaláról tudnak, addig Fonó új lakosai – a harmadik falu alapjának lerakói – Somogy megye más területeiről idetelepített magyarok.
Így mondja ezt az egyik, 1720-ból ránk maradt kimutatás: „Fonó községet egy évvel ezelőtt kezdték lakni, mégpedig ezen Nemes Vármegye kebeléből népesíttetett be és ezért lakosai minden teher viselésére kötelesek.” Az elpusztult második Fonó helyén, a mostani területen 1719-ben pezsdült meg az élet, a harmadik Fonóban…
A legrégibb fonai családok
…Az elpusztult második Fonó helyén tehát – illetőleg, mint láttuk, attól egy kissé délkeletre – a somogyi magyar családok telepszenek meg újból és megkezdik a harmadik falu életét. Vajon kik, mely családok lehettek az első telepesek? Élnek-e még ma is leszármazottaik itt a faluban?
Nem országos jelentőségű kérdés ez, de egy kis falu történetének keretében feltétlenül érdekes megtudni rá a választ. Egy megyei összeírás (Conscriptio Comitatus Simigiensis ex anno 1720, p. 211.-Áll. Levéltár, Kaposvár) tartalmazza az első telepesek – hiányos névsorát is.
Eszerint Kis Ádám, Kovács Péter, Bodó Miklós és Gál György lett volna az 1720-ban Fonóban élő négy család feje. Ugyan azon évből maradt ránk egy bővebb névsor is (i. Conscriptio animarum … Processus Kaposvár Ao 1720 –Áll. Levéltár, Ö. 52), mely a fenti 4 név közül hármat pontosan, egyet pedig Kiss Ádám nevét más keresztnévvel, Kiss Imre formában tartalmazza, de rajtuk kívül még 8 család nevét sorolja fel, összesen tehát 12 családét.
Ez az értékes okmány magyar fordításban (eredetije ennek is, az előzőnek is latin nyelvű) így szól: „Fonó község. Gáll György, Jeges János, Boda Miklós (Bodó?), Kovács Péter, Bana (Banó?) András, Barátth György, Bíró János, Szekeres Mihály; -elhagyott Fonyó István, Kiss Imre, Tótth János. –Bíró: Horváth Ádám. Összesen 8 telepes.
Meglepő ebben a névsorban, hogy a nemrég települt 12 családból Horváth Ádám bírón kívül 1720-ban már csak 8 lakik Fonóban. Három elhagyta új lakóhelyét. Vajon miért?
12 családból, 1720-ban már csak 8 lakik Fonóban. Három elhagyta új lakóhelyét. Vajon miért? Bizonnyal azért, mert akkoriban igen nehéz volt a megélhetés ezen a földön. A megelőző 30 évben – a falu pusztulásától, legkésőbb 1686-tól a falu újratelepítéséig, 1719-ig – elhagyott föld volt a fonai határ, teremtett lélek nem nyúlt hozzá. Ilyen körülmények között nem is lehet csodálni, hogy 1720-ban három hajlékot üresen, elhagyottan találnak a vármegyei összeírók. Érdekes azonban, hogy ezeknek az üres házaknak lakói sem maradnak végleg távol Fonótól. Akad, ki visszajön. Lehet, hogy csak télre mentek vissza rokonaikhoz, de a következő tavasszal újból megjelentek Fonóban.
Hol is lehetett az „óhaza”? Honnan jöhettek a telepesek Fonóba? Annyi bizonyos, hogy Somogy megye területéről, valahonnan a közelből jöhettek. Az akkori nehéz közlekedési viszonyok között különben nem szánták volna rá magukat, hogy télire az óhazába, tavasszal megint az újhazába költözködjenek. Egyébként maguk a nevek is honosak itt a Kapos mentén. A Gálok - szinte teljes bizonysággal mondhatjuk, hogy Mosdósról jöttek, de a többi telepes családról is nagy valószínűséggel állíthatjuk, hogy a Kapos folyó vidékéről keltek útra. Talán olyan is akadt köztük, kinek apja, vagy öregapja lakott már ezen a földön: a második faluban, mielőtt azt a török fölégette volna. Úgy menekültek akkor biztonságosabb helyre, de magukkal vitték az elpusztult, régi otthon emlékét, s visszaemlékezéseikkel, elbeszéléseikkel akaratlanul is beleplántálták gyermekeikbe az utána való tudatalatti vágyakozást. E vágy aztán könnyen testet öltött, mikor Nádasdy püspök meghirdette, hogy embereket keres, s nekik földet, jobbágytelket oszt a termékeny fonai határban.
A göllei keresztelési anyakönyvben 1738 és 1747 közt szereplő, de aztán hamarosan eltűnt új nevek mutatják, hogy a 12 családhoz később csatlakoztak nyughatatlan elemek is. Ezen időben az Egerszegi, Illés, Gelencsér, Vigasztaló, Bank, Vörös, Buszerző és Jámbor fonai családoknak született gyermeke a már ismert, vagy későbbi névjegyzékben szereplő Kovács, Fonyai, Bodó, Jeges, Fonyó, Tóth, Zóka, Molnár, Gál, Horváth, Baráth és Németh családokon kívül. E nevek kapcsán egyet mindenesetre meg kell jegyeznünk: azt, hogy Fonóban még a csak átmenetileg itt lakóknak is gyönyörű magyar nevük van. Egyik-másik név meg olyan eredetien hangzik, mintha azon frissiben találta volna ki, és akasztotta volna rá őket valakire a néphumor.
Úgy látszik, svábok és délszlávok nem is igen pórbáloztak Fonóban a szerencsével. Hiszen érthető is, hogy kerülték ezt a színmagyar falut, és szívesebben telepedtek olyan helyre, ahol honfitársaik képezték, mint falualapító, elsőtelepesek, a lakosság zömét. Idegen nemzetiségű, vagy nem katolikus hitű ember itt csak nagyritkán telepedett meg. Ez világlik ki abból a két nagyértékű lelkipásztori összeírásból is („Liber status animarum”), melyet a taszári plébánia irattára őriz, s melyet a következő fejezetben részletesen szeretnék ismertetni.
Családi érdekességek
Ha idegen jön Fonóba, rögtön feltűnik neki, hogy itt majd minden harmadik embernek Fonai a neve. Honnan kerülhettek ide olyan hirtelen, hiszen az 1720-as névjegyzékben még nem szerepelnek, 1755-ben pedig már 12 család viseli a Fonai (ill. Fonói) nevet, 1767-ben meg már 14?
A Fonai név a Fonyó névből alakult ki. A Fonaiak őse, Fonyó István. A göllei keresztelési anyakönyv tanúsága szerint 1739. november 1-jén keresztelték Fonyó Ferenc és Ferencz Ilona fiát, Istvánt. Márpedig ugyanez a házaspár szerepel az 1755-ös összeírás 4. számú és az 1767-es összeírás 29. sz. házában, de a férj neve már nem Fonyó, hanem előbb Fonói, aztán Fonai. A taszári esketési anyakönyv pedig még 1761-ben is Fonó Jánosnak és Fonó Ferencnek írja a két Fonai nevét, (V. ö. Esketési Anyakönyv, 1761. január 11. és még utána néhányszor). Világos ezekből a példákból, hogy a Fonai név a Fonyó névből alakult ki az idők folyamán. Alakulása közben többféle formát vett fel. A Fonai nevet több család is viselte, ezért kezdetben a keresztnevük alapján különböztették meg a ---fonai család ágait; „Miklósék, Istvánék, Paliék, Ferencék, Mártonék, Józsefék, Mihályék-ként különböztették meg. Ezenkívül különböző mellékneveket kaptak még a megkülönböztethetőség miatt; „Kis” (=ifjú) ez a jelző annyira hozzátapadt a családnévhez, hogy az anyakönyvbe is bekerült, „felső” (=északabbra lakott Fonóban), „Tóth Fonai” (=a régi fonai Tóth család leszármazottai). Gyakoribb fonói családnevek voltak: Bálizs, Cséplő, Fonai, Gál(l), Kis Fonai, Tóth Fonai, Tódor…
Gazdasági fejlődés
Mint már említettem, Nádasdy László csanádi püspök, minta a falut telepítő földesúr, 22 jobbágytelket – szessziót – és 4 zsellértelket osztott ki az idetelepülő népnek. Egy jobbágytelek 22 hold szántóföldet és 10 hold rétet foglal magában. Így a fonai jobbágyi birtok területe 22×32= 704 hold. Ehhez járul még fél szessziót, azaz 16 holdat kitevő zsellértelek, ami együttesen 720 hold. A határ másik része – nagyrészt erdő – maradt meg az uradalom birtokában.
Másképp nem is lehetett volna megindítani a gazdasági életet, mert ezekben a törökutáni évtizedekben igen nagy hiány volt munkáskézben és az uradalomnak kezdetben valószínűleg egyáltalán nem volt cselédsége. Kilencven évvel később, 1810-ben a Kusztodiátus egész területén – melynek a fonai határ csak egy kis töredéke – összesen 21 hajdú, 4 béres, 3 birkás, 5 kanász, 1 gulyás, 2 erdőkerülő, 2 méhész, 2 szőlőpásztor, 1 konyhás kocsis, 2 pintér, 2 kőműves és 1 postás, mindössze tehát 46 személy volt a kusztodiátusi uradalomnak alkalmazásába…
Dr. Rosta Ferenc
fonói plébános, székesfehérvári segédpüspök
NyP